Kompleksowa modernizacja maszyny wyciągowej 4L-2500/1000 w szybie „Wacław” KWK Mysłowice-Wesoła

W MWM Elektro z powodzeniem zakończyliśmy realizację kompleksowego projektu modernizacji maszyny wyciągowej 4L-2500/1000, eksploatowanej w szybie „Wacław” należącym do PGG S.A. Oddział KWK „Mysłowice-Wesoła”. Zakres prac objął pełną przebudowę układów zasilania, sterowania i sygnalizacji szybowej — zgodnie z aktualnymi wymogami bezpieczeństwa i efektywności energetycznej.

Zakres wykonanych prac

W ramach zadania zbudowano od podstaw układ zasilania i sterowania napędu silnika asynchronicznego maszyny wyciągowej. Silnik o mocy 1 MW zasilany jest z przemiennika częstotliwości PowerFlex 7000 firmy Rockwell. Przemiennik został zabudowany w nowym kontenerze zlokalizowanym przy wieży szybowej i zasilany jest napięciem 6 kV z pola nr 2 odpływowego rozdzielni R-03. W ramach prac zmodernizowano także pole nr 25 – w obu przypadkach zamontowano nowe wyłączniki SN, sterowniki oraz elektro-napędy łączników.

Do zasilania szaf i urządzeń pomocniczych, takich jak pompy, wentylator i suwnica, zainstalowano nową rozdzielnicę potrzeb własnych R05 500/400/230 VAC.

Układ sterowania i system rejestracji

Maszyna została wyposażona w nowy układ sterowania, obejmujący cyfrowy regulator jazdy oparty na rozwiązaniu GRZ-08 oraz dwa sterowniki AC500. Niezależnie od tego, zabudowano również aparat rejestrujący RG-4 produkcji MWM Elektro, przeznaczony do rejestracji parametrów pracy maszyny.

W nowej kabinie maszynisty zainstalowano pulpity sterownicze oraz komputer do wizualizacji. 

Układ sterowania maszyny wyciągowej obejmuje:

  • stanowisko sterownicze z miernikami i elementami operacyjnymi,
  • elektropneumatyczny zespół EPZSH-ah, stosowany do dwuwariantowego hamowania bezpieczeństwa,
  • przekaźnikowy obwód bezpieczeństwa,
  • cyfrowy układ zabezpieczeń oparty na sterownikach PLC.

W układzie hamowania zainstalowano urządzenie UWDWP, które wymusza dodatkowy wypływ powietrza z instalacji sprężonego powietrza hamulca bezpieczeństwa.

Zabudowano w szybie także nowe łączniki kontroli prędkości dojazdowej oraz łączniki korekcji położenia naczynia głównego i przeciwciężaru.

 System sygnalizacji i łączności

W ramach zadania wdrożono nowy iskrobezpieczny system sygnalizacji i łączności szybowej, zbudowany w oparciu o sterownik PLC oraz iskrobezpieczne urządzenie bezprzewodowej łączności ECHO-S. Zainstalowano nowe stanowiska sygnałowe w kabinie maszynisty, na wieży szybowej, na zrębie, poziomach podszybia oraz w naczyniach wyciągowych.

System korzysta z dwóch niezależnych źródeł zasilania 230 V AC z podtrzymaniem napięcia. Komunikacja pomiędzy stacjami realizowana jest za pomocą kabla światłowodowego. Dodatkowo zainstalowano nową iskrobezpieczną centralę łączności oraz pięć aparatów rozlokowanych na poziomach wyciągu szybowego.